Schrijftraining en -coaching

Terug

Doe als Amazon en Twitter: Memo’s ipv Powerpoint

Jeff Bezos, sinds kort weer de rijkste man op aarde, heeft recent aangekondigd een stapje terug te doen bij Amazon. In een terugblik op zijn succes met Amazon werd hem gevraagd naar zijn beste beslissing. Zijn antwoord: ‘Het slimste wat ik ooit gedaan heb, is het verbieden van PowerPoint-presentaties.’

Memo’s in plaats van PowerPoint

Maar wat doen ze dan wel bij Amazon? In plaats van PowerPoint-presentaties beginnen de vergaderingen bij Amazon met het lezen van een memo. Na het lezen van de memo, die slechts een paar pagina’s is, volgt een discussie die de rest van de vergadering duurt. En niet alleen Amazon werkt op deze manier, ook Twitter heeft PowerPoint ingeruild voor memo’s. Waarom kiezen deze bedrijven voor memo’s?

Memo’s dwingen tot beter nadenken

Jeff Bezos van Amazon: ‘Het schrijven van een memo dwingt je om beter na te denken en om beter te begrijpen wat belangrijk is en wat niet. Het zorgt in korte tijd voor de juiste context en kaders voor een goede discussie en het snel nemen van besluiten.’ Jack Dorsey, CEO van Twitter, zegt hetzelfde in andere woorden: ‘Memo’s dwingen de schrijver om zijn eigen gedachten helder te krijgen’.

‘Memo’s dwingen de schrijver om zijn eigen gedachten helder te krijgen’ – Jack Dorsey, CEO Twitter

Memo’s besparen tijd

Maar beter nadenken is niet het enige voordeel. Met een memo bespaar je ook veel tijd. Terwijl een PowerPoint zo snel gaat als de presentator kan praten, communiceert een memo zo snel als een lezer kan lezen. Zo kan je een PowerPoint van een uur terugbrengen tot een goed gestructureerde memo die je in 10 minuten kan lezen. Dat is 50 minuten winst per vergadering. Hoeveel vergaderingen heb jij per week?

Oké, memo’s schrijven! Maar hoe dan?

Een goede memo schrijven is overtuigen en inspireren op de vierkante centimeter. Het is een van de effectiefste manieren van overtuigen: een goede memo kan bijna sneller door een organisatie gaan dan het licht. Maar hoe schrijf je dan eigenlijk een memo? Waar begin je? Hoe bouw je een memo op? En hoe zorg je dat de lezer geboeid blijft en sterker nog: dat de lezer wordt overtuigd én geïnspireerd?

De beste memo’s schrijven met Write to Inspire!

Vanaf vandaag helpt Write to Inspire zakelijk Nederland met het schrijven van overtuigende en inspirerende teksten. Write to Inspire is een nieuw zusterbureau van Speak to Inspire. Write to Inspire gelooft in de kracht van geschreven verhalen. Een goed en duidelijk verhaal kan mensen, organisaties en bedrijven veranderen. En schrijven kan, in plaats van een noodzakelijk kwaad, een extra superkracht zijn waarmee jij je omgeving kan overtuigen en inspireren.

Schrijf die memo! (of e-mail, notitie of dat adviesrapport)

Wij leren je graag hoe je de aandacht van de lezer grijpt en vasthoudt. Wij leren je hoe je automatisch de perfecte structuur voor je verhaal krijgt, als je vanuit de lezer denkt. En wij leren je hoe je jouw idee vertaalt naar een overtuigend verhaal. En daar bovenop leren wij je hoe je twee keer zo snel schrijft en hoe het schrijfproces een feest wordt, omdat jij in controle bent. Benieuwd hoe je dat allemaal kan leren? Bekijk dan snel onze trainingen.

Wil je eerst een gratis voorproefje van onze trainingen? Schrijf je dan in voor ons webinar!

Laat een reactie achter