Schrijftraining en -coaching
Van dit artikel is dit waarschijnlijk de enige zin die je zult lezen. Dat komt omdat lezers lui zijn. Er is teveel informatie en we gaan zuinig om met onze leestijd. Onderzoekers van Microsoft toonden aan dat een goudvis (9 seconden) zich tegenwoordig langer op een taak concentreert dan een mens (8 seconden).
Bij een complexere taak, zoals het lezen van een memo, kunnen we onze aandacht iets langer vasthouden. Maar langer dan een minuut besteden we zelden aan het lezen van een zakelijke tekst die uit meer dan een bladzijde bestaat.
Schrijvers van dit soort teksten hebben er een extra verantwoordelijkheid bijgekregen. Wij moeten ervoor zorgen dat de essentie binnenkomt voordat onze lezers wegkijken, verder-scrollen of door-swipen.
Dat doe je niet door mooie, beeldende, meanderende volzinnen te schrijven. De lezer van jouw adviesrapport heeft niet de intentie zich bij het haardvuur te verliezen in jouw prachtig geconstrueerde stijlfiguren.
Niet economisch met hun geld, maar met hun tijd. Lezers hebben een beperkt aantal minuten te besteden aan het lezen van zakelijke informatie. Daar gaan ze zuinig mee om.
Het geheim schuilt in de opmaak van je tekst. Sla routepaaltjes in je adviesrapport en voorkom dat je lezer verdwaalt en afhaakt. Als je hapklare brokjes maakt, dan slikt-ie ze wel..
Want daar zijn lezers gek op. Ze hebben de illusie dat er iets heel belangrijks staat, want ‘iemand heeft het op een rijtje gezet voor me.’ Als er ergens op de bladspiegel een opsomming staat, kun je er vergif op innemen dat de lezer daar begint te lezen. De kans is ook groot dat je deze zin hebt overgeslagen.
Én…
Tussenkopjes. Ze worden in de taalbeheersing super-structuuraanduiders genoemd. Lezers zijn gek op kopjes. Het is het eerste dat ze bekijken op de bladspiegel. Denk alsjeblieft na over dat kopje en zorg ervoor dat ze iets met die alinea te maken hebben. Er zijn drie soorten kopjes (weer een lijstje?):
Conclusie
2. En kop die de boodschap bevat
Wij adviseren WC-eend
3. Vragende kopjes
Wat betekent dit voor u?
Die laatste wordt door lezers het hoogst gewaardeerd. Je creëert als schrijver een fictieve dialoog. Je legt de lezer een vraag in de mond en beantwoordt deze vervolgens. De lezer mag aanwezig zijn! En voelt zich nu nog meer betrokken bij het onderwerp.
Als je het einde van dit artikel hebt gehaald ben ik trots op je. Er valt nog veel meer te vertellen over het toegankelijk maken van de structuur van je tekst. Mocht je benieuwd zijn wat dit voor jouw tekstsoort kan betekenen neem dan contact met ons op via info@writetoinspire.nl. Ik vertel je graag meer.
Als toetje deze memo over memo’s, geschreven door Winston Churchill. Hij hoopte dat zijn bestuurders hun breedsprakigheid tijdens oorlogstijd even konden opschorten. Er waren belangrijkere dingen te doen dan lezen.